З 29 вересня до 3 жовтня 2025 року відбувся навчальний візит української делегації до Нідерландів у межах реалізації міжнародного освітнього проєкту AMUSE (Erasmus+), спрямованого на розвиток інклюзивної освіти та впровадження альтернативної й додаткової комунікації (АДК) у освітній процес.

До складу делегації увійшли педагоги та експерти з Умані, Одеси, Полтави, Харкова, Сум та Рівного. Уманський державний педагогічний університет представляли професорка кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Світлана Цимбал-Слатвінська, старша викладачка кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Людмила Черніченко, старша викладачка кафедри біології та методики її навчання Тетяна Небикова, доцентка кафедри англійської мови та методики її навчання Євгенія Процько.

Метою візиту було навчання та обмін досвідом у сфері інклюзивної освіти, зокрема ознайомлення з найкращими європейськими практиками використання альтернативних та додаткових методів комунікації (АДК) для підтримки дітей з особливими освітніми потребами.

Перший день делегація провела у місті Утрехт, відвідавши спеціалізований заклад освіти DKP School, де українських освітян зустріли педагоги, фахівці з інклюзії та учні школи. Учасники мали змогу ознайомитися з інноваційними підходами до навчання, організацією освітнього простору, що сприяє розвитку кожної дитини, а також практиками застосування альтернативної комунікації у щоденній роботі з дітьми. Атмосфера відкритості, взаємної поваги й підтримки, яка панує у школі, справила надзвичайно позитивне враження та стала джерелом натхнення для українських педагогів.

Другий день пройшов у Роттердамі, де делегація відвідала початкову школу De Willibrordschool під керівництвом Sofie Sergeant та Hanne Touw. Учасники взяли участь у симпозіумі в Imelda School, де прослухали лекції, взяли участь у дискусіях і мали змогу обмінятися досвідом із нідерландськими колегами. Директори двох шкіл — Andrea Moret (Willibrordschool) and Miran Jakirovic (Imelda School) — представили свої підходи до управління освітнім процесом та створення інклюзивного середовища. День завершився неформальним спілкуванням і прогулянкою Роттердамом, що дало змогу обговорити враження та ідеї у дружній атмосфері.

1 жовтня у Hogeschool Utrecht – University of Applied Sciences відбувся міжнародний симпозіум «Інклюзія в освіті з акцентом на використання допоміжних та альтернативних засобів комунікації (АДК)». Захід об’єднав фахівців із різних країн світу, які поділилися науковими результатами, практичними кейсами та досвідом упровадження АДК в закладах освіти. Під керівництвом Sofie Sergeant та Hanne Touw учасники обговорили виклики інклюзивної освіти, можливості застосування цифрових технологій у комунікації та роль педагогів у забезпеченні доступності освіти для всіх дітей.

Четвертий день виявився не менш насиченим. Команда розділилася на групи для відвідування двох спеціалізованих закладів у Амстердамі – Drostenburg School та Koetsveld School. Освітяни ознайомилися з методами роботи з дітьми, які мають фізичні або множинні порушення, та з інноваційними підходами до створення підтримувального освітнього середовища.

Після цього делегація побувала у Bijzonder Amsterdams, соціальному підприємстві Cordaan, де обговорювали реальні приклади поєднання інклюзивної освіти та соціальної інтеграції людей з особливими потребами. Тут же відбувся спільний обід і дружнє спілкування з колегами.

Завершенням поїздки стала урочиста церемонія вручення сертифікатів у Hogeschool Utrecht, під час якої виступили професорки Saskia Wijsbroek та Sofie Sergeant. У неформальній атмосфері учасники підсумували результати навчального візиту, поділилися ідеями щодо впровадження отриманих знань у своїх закладах освіти та окреслили перспективи подальшої співпраці.

Навчальний візит до Нідерландів став потужним джерелом професійного зростання, міжкультурного обміну й натхнення для всіх учасників. Здобутий досвід допоможе розвивати інклюзивну освіту в Україні, забезпечуючи рівні можливості для кожної дитини.

#AMUSE #InclusiveEducation #EUfunded #UkraineEducation #SocialEquity

DISCLAIMER: Funded by the European Union. Neither the European Union nor the European Education and Culture Executive Agency (EACEA) can be held responsible for the content of this publication.

Пресцентр УДПУ