У 2023 році МОН України оприлюднена Візія майбутнього освіти і науки України, у якій зазначено, що система освіти і науки має бути зосереджена насамперед на розвитку громадян як конкурентоспроможних на світовому рівні, інтеграції в європейський освітній і науковий простір, а також забезпеченні інклюзивності та доступності освіти для всього населення.
Детальніше на сайті
З огляду на стратегічні цілі, що зазначені у Візії майбутнього освіти і науки України для Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини одним із пріоритетів визначено створення умов та розробка дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів задля їх успішної соціалізації та самореалізації.
17 липня 2023 року в університеті відбулася робоча зустріч із Наталією Капустян, представницею Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю в Черкаській області.
Здійснивши моніторинг безбар’єрного освітнього простору, на зустрічі презентовано діяльність університету щодо розвитку інклюзивної вищої освіти.
З метою соціальної та освітньої інтеграції студентської молоді з інвалідністю в університеті діє Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» (http://surl.li/plqg), який впроваджує нові технології соціально-психологічної реабілітації в контексті розширення життєвого простору студентів з інвалідністю, зокрема засобами інклюзивного соціально-реабілітаційного туризму, волонтерства, соціально-виховної практики та інше.
Задля реалізації визначеної мети членами Центру проведено науково-практичні конференції, круглі столи, семінари всеукраїнського та міжнародного рівнів із питань організації спільного навчально-виховного середовища для осіб із особливими потребами; організовано та проведено щорічний студентський конкурс наукових соціальних проєктів з питань інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Подорожуємо без бар’єрів»; розроблено програму міждисциплінарного командного підходу для здійснення медико-соціального та психолого-педагогічного супроводу в умовах закладу освіти; для першокурсників та студентів старших курсів розроблені індивідуальні програми адаптації та реабілітації у вищій школі; регулярно проводяться опитування щодо потреб та труднощів студентів з ООП.
Значна увага в університеті приділяється забезпеченню реалізації вимог щодо доступності до навчальних приміщень для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У цьому відношенні також важливим є забезпечення доступності офіційних сайтів закладу освіти, зокрема, для людей з вадами зору, тяжкими вадами опорно-рухового апарату. На сьогодні офіційний сайт університету та сайт факультету соціальної та психологічної освіти адаптовано для людей із порушенням зору відповідно до Світових стандартів WCAG 2.0.
На факультеті соціальної та психологічної освіти створено 5 інклюзивних груп (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» від 10 липня 2019 року № 635). Розроблено та затверджено «Положення про команду психолого-педагогічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами УДПУ імені Павла Тичини» задля функціонування міждисциплінарної команди фахівців.
Двічі на рік проводяться засідання команди психолого-педагогічного супроводу, на яких розглядаються питання щодо виконання індивідуального навчального плану здобувачами освіти, що навчаються в інклюзивних групах, психолого-педагогічний супровід студентів з ООП, напрямків роботи практичного психолога в рамках психологічного супроводу студентів. Регулярними є анкетування для студентів з ООП, результати яких допомагають корегувати індивідуальні програми реабілітації та визначати пріоритетні напрямки у роботі зі студентами з ООП. Особлива увага відводиться питанню організації дистанційного навчання на факультетах.
Для студентів з інвалідністю є можливість реабілітації на базі структур Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, а саме Центру професійної реабілітації у межах укладеної угоди.
Багато років поспіль на базі факультету соціальної та психологічної освіти проходить фестиваль творчості «Рівні між собою ми. Будемо разом Я і Ти». Захід є регіональним, у ньому беруть участь студенти та діти з інвалідністю та показують свої творчі досягнення.
Організовано і проведено Студентський конкурс проєктів з інклюзивного туризму «Подорожуємо без бар’єрів» спільно з Черкаським обласним центром медико-соціальної експертизи ЧОР та Асоціацією інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму; Інклюзивний конкурс «Точки дотику» в рамках реалізації Міжнародної програми розвитку інклюзивних спільнот.
Наразі реалізується проєкт «Вчимося себе захищати: готуємо Амбасадорок змін», який підтримано конкурсною комісією фонду «Абіліс» (Фінляндія). Метою проєкту, який здійснюватиметься у цей непростий для країни час, є підвищення рівня компетентності молодих жінок і дівчат з інвалідністю щодо шляхів посилення їх психофізичної стійкості і формування культури безпеки в особистому житті та соціумі через створення інституту Амбасадорок змін – потужної і впливової групи експерток, здатних змінювати стиль життя, як свій власний, так і свого оточення. Основною цільовою аудиторією проєкту є студенти університету, і саме вони першими отримають посвідчення Амбасадорок змін. Фактично на базі Уманського ВНЗ і буде засновано майбутній Інститут Амбасадорок змін. В результаті проєкту буде апробована модель набуття дівчатами і жінками з інвалідністю психічної та фізичної стійкості, навичок самозахисту, нових методик і прийомів виходу з різних кризових ситуацій, надбання самовідчуття незалежності та суспільної гідності.
Тридцять студенток, озброєних відповідними знаннями і навичками, розроблять та захистять свої Плани дій, отримають Посвідчення Амбасадорок змін і продовжать працювати у своїх громадах, надаючи моральну та психологічну підтримку тим, хто цього потребує, створюючи форум-вистави для проведення толерантного діалогу і м’якого вирішення щоденних, нерідко болючих, проблем.
Здобувачка факультету соціальної та психологічної освіти Вікторія Банчук стала учасницею волонтерського проєкту для жінок з інвалідністю і протягом 2023 року перебуває у м. Ґазіантеп (Туреччина). Українська відправна (підтримуюча організація) «Phoenix Association», яка допомагає українській молоді брати участь у програмі Еразмус+ та у програмі Європейського корпусу солідарності. Приймаюча організація: ENGELLİ DERNEKLERİ FEDERASYONU. Проєкт фінансується за рахунок програми Європейського корпусу солідарності.
У рамках реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 366-р, створення інклюзивного освітнього середовища є однією із стратегічних цілей напряму освітньої безбар’єрності. Відтак в УДПУ створено Інтерактивний довідник інклюзивного освітнього середовища університету https://udpu.edu.ua/navchannia/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu
УДПУ імені Павла Тичини – заклад вищої освіти, доступний для людей з інвалідністю. Серед принципів організації освітнього процесу – інклюзивність, безбар’єрність і толерантність.
