Початкова школа – це основа освіти, перший крок у самостійне життя. Саме від першої вчительки залежить, чи стане цей світ зрозумілим і дружнім для дитини. 1 вересня 2019-го в Україні розпочався не лише новий навчальний рік, але й черговий етап упровадження масштабної реформи середньої освіти.

Учителям, викладачам ЗВО, студентам педагогічних навчальних закладів, школярам та їхнім батькам ця реформаторська ініціатива вже добре відома як Нова українська школа (НУШ).

З вересня 2019 року стандарти НУШ почали діяти не лише в перших, але й в усіх других класах українських шкіл, а також у третіх класах тих ста закладів, де реформу почали упроваджувати ще у 2017 році.

Саме НУШ – головна реформа Міністерства освіти і науки, розпочата останніми роками та запланована на десятиріччя вперед. Її ключова мета полягає у створенні школи, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувалось упродовж багатьох попередніх років, а й уміння застосовувати їх у житті.

Завдання сучасної школи спрямоване на реалізацію суспільного запиту, на успішну соціалізацію випускника школи, початок професійної діяльності або продовження навчання.

У Концепції  Нової української школи наголошується на тому, що в сучасній школі формується ядро знань і розвиваються уміння та навички цими знаннями користуватися, а також ціннісні орієнтації, які знадобляться випускникам української школи у професійному та приватному житті.

Відтепер головне завдання для учнів українських шкіл – опанувати за 12 років навчання не просто зміст окремих предметів, а й сформувати відповідні компетентності.

Колектив факультету початкової освіти стоїть перед серйозним викликом, який продиктований особливостями реформування системи освіти. Справою честі для викладачів стала потреба підготовки вчителя, який має відповідати запитам Нової української школи. Упродовж останніх років колектив факультету здійснює цілеспрямовану діяльність щодо підготовки вчителя, якого потребує сучасна школа.

Відповідно до вимог сьогодення, у 2017 році на базі факультету початкової освіти було створено науково-дослідну лабораторію «Модернізація початкової освіти». Її функціонування відображає можливості організації навчання та виховання учнів в умовах Нової української школи та інших освітніх проектів. Навчання на базі лабораторії сприяє опануванню студентами та молодими вчителями сучасних методик початкового навчання в умовах освітнього середовища закладу вищої освіти.

У складі колективу лабораторії працюють провідні фахівці у галузі початкової освіти, серед яких доктори та кандидати наук, учителі міста та району з багаторічним практичним досвідом, студенти факультету. За своїм наповненням лабораторія є унікальною, оскільки в ній створено сучасний освітній простір, мультиклас Нової української школи, який було облаштовано відповідно до її потреб, зокрема, це парти, робоче місце вчителя та меблі, які повністю відповідають вимогам НУШ. Створено вісім навчальних осередків. У лабораторії наявне обладнання та наочні матеріали, які уже застосовуються в сучасній українській школі й повноцінно використовуються на заняттях зі студентами .

Навчання студентів, яке відбувається на базі лабораторії, сприяє ефективному опануванню сучасними методиками викладання та у подальшому успішній взаємодії з учнями.

Методичне наповнення лабораторії, окрім всього, дозволяє ефективно проводити науково-методичні семінари для викладачів закладів вищої освіти України, учителів початкової школи, методистів, завідувачів кабінетів відділів освіти за широкої участі студентів.

Численні наукові напрацювання викладачів факультету презентовані у низці посібників, підручників та монографій, у яких відображені сучасні тенденції розвитку початкової освіти в Україні. Науковці факультету є співавторами підручників з математики для першого та другого класів Нової української школи, які отримали схвалення педагогічної спільноти. Активне використання цих підручників у початковій школі та позитивні відгуки щодо ефективності їх використання слугували серйозним стимулом щодо подальших наукових розробок. Сьогодні науковці факультету активно працюють над підготовкою підручників з математики для третього та четвертого класів.

Маючи власний значний досвід, викладачі факультету докладають максимальних зусиль для передачі його нинішньому поколінню студентів, які по завершенню навчання прийдуть у початкову школу, стануть конкурентоспроможними, готовими працювати по-новому відповідно до викликів сьогодення. І саме випускники факультету є найбільшою його гордістю. Численні зустрічі з колишніми студентами, які нині працюють у всіх без винятку куточках України, обговорення з ними актуальних проблем сучасної освіти засвідчують, що вони є справжніми професіоналами, вчителями, по-справжньому закоханими у свою справу, педагогами, які з теплом і вдячністю згадують свій факультет і цінують ті знання, які отримали в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Прикладом цього є зустріч із вчителями 1-2 класів шкіл нашого міста, які ще кілька років тому сиділи за студентськими партами. Лише в Уманській ЗОШ №5 працюють три вчительки, які завершили навчання на факультеті кілька років тому. Це Ольга Крижановська, Ольга Михальчук (Терлецька) та Тетяна Шаповал. На вигляд зовсім юні, але готові впевнено приймати виклики сьогодення і мислити по-новому, сповнені бажання працювати з дітьми, творчі, ініціативні, спроможні приймати самостійні нестандартні рішення. Саме такими є випускники факультету початкової освіти. Щирі у своїх розповідях про перші педагогічні успіхи, колишні наші студентки з захопленням розповідали про результативність роботи зі своїми вихованцями за програмою НУШ. «Нова українська школа покликана підготувати дітей до життя, не відбираючи у них дитинства», – висловила свою думку Ольга Михальчук. Тетяна Шаповал, обговорюючи питання реалізації програми НУШ, зауважила, що ранкові зустрічі – це саме те, чого, зокрема, не вистачало у звичайній системі навчання. Вони створюють позитивну атмосферу на цілий день. Відтак, мова йде про здоров’я дітей та їхній психоемоційний та фізичний стани. Ольга Крижановська із захопленням ділилась своїм досвідом облаштування тематичних осередків, проведенням тематичних днів та тижнів.

Співрозмовники були одностайні в думці про те, що кожна зустріч у стінах університету, який їм дав путівку у професійне життя, – це свято, сповнене душевного тепла й великої поваги до колективу, його викладачів та гордості за рідний навчальний заклад, віри у те, що кожне наступне покоління випускників буде не менш успішним, цілеспрямованим, творчим, готовим до підкорення нових професійних горизонтів, упровадження прогресивних педагогічних ідей.

Отже, можемо констатувати, що факультет початкової освіти готовий до упровадження концептуальних ідей Нової української школи.

Борис Якимчук
кандидат психологічних наук, доцент,
декан факультету початкової освіти

Пресцентр УДПУ