22 лютого 2023 року за ініціативи Міністерства освіти і науки України та Державної служби якості освіти України в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини відбувся круглий стіл «Вплив війни на результати навчання».
Під час заходу відбулося обговорення питань щодо здобутків і втрат у результатах навчання здобувачів освіти в умовах війни; використання й тлумачення понять «освітні прогалини», «освітні втрати», «навчальні втрати», «освітні розриви», «втрати в навчанні»; компенсаторних заходів для здобувачів освіти в умовах війни.
На початку зібрання з доповідями виступили голова Черкаської обласної військової адміністрації Ігор Табурець, ректор Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Олександр Безлюдний.
Під час виступу Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет зазначив: «Ми маємо навчити дитину вчитися. Маємо від загального перейти до конкретного. Маємо зробити усе можливе, аби здобувачі освіти надолужили прогалини у знаннях, які виникли через війну. Попри воєнний стан, за результатами дослідження, безперервний доступ до освітнього процесу мали майже 70% учнів. Водночас у минулому навчальному році під час пандемії коронавірусу ця частка становила 50% учнів. Нині майже 80% дітей, які перебувають за кордоном, мають постійний доступ до освітнього процесу в українських школах».
В обговоренні взяли участь голова комітету Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Юлія Гришина, президент Національної академії педагогічних наук Василь Кремень, віце-президент Національної академії наук України Олег Рафальський.
У виступі голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака акцентовано увагу на тому, що умови повномасштабної війни передусім негативно впливають на загальний психолого-емоційний стан учнів, а це спричиняє зниження мотивації дітей. Учителі вже зауважують, що погіршуються навчальні результати учнів з математики, української та іноземних мов, інформатики. Наші ж дослідження вказують на непропорційне зростання завдань для самостійної роботи учнів як способу компенсування школою втрати навчального часу.
У виступах голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрія Бутенка, заступниці директора Українського центру оцінювання якості освіти Тетяни Вакуленко, фахівчині секції освіти ЮНІСЕФ Світлани Стукало, співголови громадської організації «Батьки SOS» Олени Парфьонової, директорки Черкаської гімназії № 9 імені О. М. Луценка Ірини Топчій, начальника управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації Валерія Данилевського проаналізовано освітні прогалини від початку повномасштабної агресії рф проти України, динаміку результатів навчання здобувачів освіти, наведено підсумки дослідження ДСЯО щодо якості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану.
Участь у заході також взяли керівництво Українського інституту розвитку освіти, Інституту модернізації змісту освіти, Інституту освітньої аналітики, Київського національного університету технологій та дизайну, управління Державної служби якості освіти у Черкаській області, Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, фахівець іноземної неурядової організації Plan International.
Учасники дискусії одностайно погодилися із пропозицією про необхідність розроблення ефективної системи національного вимірювання навчальних результатів здобувачів освіти.
Науково-педагогічні працівники університету також були нагороджені відомчими заохочувальними відзнаками Міністерства освіти і науки України.
Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет висловив вдячність усім учасникам круглого столу за підтримку сфери освіти, пропозиції та рекомендації. «Ми дійшли до єдиного бачення у процесі подолання викликів, які постають перед нами. Вдячний представникам громадського сектору, батьківським організаціям, партнерам, які на постійній основі долучаються до обговорення і вирішення питань, що турбують освітян та здобувачів освіти. Героїзм, міць та незламність освітян, а також сталість освітнього процесу в умовах війни будуть закарбовані в історії України як перемога над окупантами», – додав на завершення Сергій Шкарлет.
Миру і безпеки нам всім!
Разом до Перемоги!